tisdag 14 augusti 2007

Bytesprogram på min förra arbetsplats



Detta är Ndugo. Han kom till min förra arbetsplats på en reklambyrå för några år sedan. Tydligen var vår reklambyrå den enda arbetsplats i landet som hade nappat på ett utbytesprogram med aboriginerna vilket ledde till att vår AD Micke fick spendera ett år i bushen och tälja näspinnar, penisfodral och annat som är viktigt för en aborigins liv och lycka.

Ndugo fick i sin tur arbeta i ett eget litet kontor med dator, fax, overheadmaskin och allt annat som man hittar i ett kontor. Ndugo kom alltid först på morgonen och gick sist på kvällen och cheferna på företaget tänkte allvarligt på att försöka behålla den här mannen. Hade det tittat lite närmre på vad mannen ifråga egentligen gjorde på arbetstid så hade de nog tänkt om. Under året som han jobbade hos oss visade det sig att an hade gömt sig inne på kontorsförrådet och tillverkat världens jävla bungyrep av gem och gummisnoddar! Dessutom ville han att vi alla skulle åka till nån bro och testa. Samarbetet med Ndugo dog den dagen vi upptäckte hans egentliga arbete. Han hade, som man säger, förbrukat ledningens förtroende och jobbat i egen sak istället för företagets och det kunde banne mig inte tolereras. Ndugo sattes på första bästa flyg hem och precis som han skulle säga adjö till personalen så omfamnade han mig och körde ned en handskriven lapp i min ficka och sa att jag inte fick läsa den förrän han var framme i australiska bushen. Jag svalde och nickade. Vi förstod varandra. Vad som stod i den lappen har jag inte berättat för någon men tänkte göra det ikväll.

1 kommentar:

systeryster sa...

Hej,

hoppas verkligen på att inte bli besviken - hade han plagierat alla företagshemligheter för att öppna eget i bushen eller ville han bara komma ut ur garderoben? Eller vänta, kanske hade han planterat massa livsfarliga växter i garderoben - ur rent studiesyfte? Jag vill veta!