tisdag 14 augusti 2007

Brevet

"Hur kan man köpa eller sälja himlen? Vi äger inte luftens friskhet eller vattnets glitter.Hur kan man då köpa dem av oss ? Varje del av Jorden är helig för mitt folk, helig för dessminne och erfarenhet. Vi vet att den vite mannen inte förstår vårt sätt att leva. Han är enfrämling som kommer om natten och tar från Jorden det han begär. Jorden är inte hans vän,utan hans fiende, och när han besegrat den går han vidare. Han rövar Jorden från dess barn.Med sitt begär skall han utarma jorden och lämna en öken efter sig. Om rovdjuren försvann skulle vi dö av en stor andlig ensamhet, eftersom allt som drabbar Jorden också drabbar dess barn."

Så skrev alltså Ndugo till mig. Det sista han gjorde innan han tvingades fara ifrån oss. Jag har alltid undrat varför han gav lappen till just mig. Kanske trodde han att jag skulle förstå dess innebörd så att jag, likt en apostel kunde föra hans ord vidare
Ndugo: om du läser detta! Jag fattar inte ett jävla skit av vad du menar!

Inga kommentarer: